تبلیغات
سفتجان

سفتجان
نویسندگان
لینک های مفید
<
                                                                                                                                         ولادت امام جواد علیه‌السلام تحنیت باد...
امامی بخشنده و سخاوتمند بوده است و همگان، ـ چه دوست و چه دشمن ـ دریای کرم وجود و فضل او را تأیید می‌کنند...



میلاد نور
امام جواد علیه ‌السلام چنان که از نام زیبایش پیداست، امامی بخشنده و سخاوتمند بوده است و همگان، ـ چه دوست و چه دشمن ـ دریای کرم وجود و فضل او را تأیید می‌کنند. این پیشوای معصوم، دهم ماه رجب سال 195 ق، در پایگاه نشر معارف اسلام، شهر مدینه، قدم به عرصه حیات گذاشت و وارث مقام نبوت و تفسیرکننده حقایق ناب اسلام گردید. 
نخستین و‌ آخرین فرزند پیشوای هشتم، حضرت علی‌بی‌موسی‌الرضا علیه‌السلام با نام «محمد» موسوم گردید تا تجدیدکننده خاطرات و مجاهدات نیای بزرگوارش، پیامبر اعظم اسلام باشد. او بعدها در اثر زهد و تقوایی که از او مشاهده شد، به لقب «تقی» موسوم گردید و در اثر بخشندگی و سخاوتی که در راه خدا داشت به لقب «جواد» شناخته شد.

تعلم در مکتب الهی
امام چون سرپرست دین و پیشوای سعادت و خوشبختی جهانیان است، باید با همه مسایلی که در دنیا و آخرت سعادت افراد به آن پیوسته است، آشنا باشد. سخنان امام جواد علیه‌السلام در سال‌های کودکی و نوجوانی، به سخنان مردی جهاندیده شباهت دارد که با آگاهی از مسایل علمی، روانی و قوانین حقوقی و جزایی، به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند. حال به این دلیل که در آن زمان، مکتب و کلاس درسی وجود نداشت، پی می‌بریم که او در کلاس الهی و در مکتب آسمانی آموزش دیده بود.

امامت در خردسالی
پیشوای نهم در پنجمین بهار عمر خود بود که پدرش امام رضا علیه‌السلام از مدینه عازم ایران شد. در سال 203 ق هم که آن وجود پاک به فیض شهادت رسید، امام جوادعلیه‌السلام در هفتمین بهار زندگی خود، وارث پیشوایی و امامت گردید.
شیعیان از تقدیر شگرف الهی بعید نمی‌دانند که یحیی علیه‌السلام در کودکی به پیامبری برسد و عیسی علیه‌السلام روح خدا در دوران شیرخوارگی مشمول الطاف خاص الهی گردد و پیام الهی را در دفاع از مادر مقدسش حضرت مریم علیها‌السلام، به مردم برساند. از این‌رو، دوستداران خاندان علی علیه‌السلام با کمال اخلاص و ایمان، امام جواد علیه‌السلام را پس از پدر بزرگوارش به پیشوایی پذیرفتند.

نبوغ علمی
امام جواد علیه‌السلام در دانش، بردباری، فصاحت، عبادت و دیگر فضیلت‌های اخلاقی ممتاز بود. ایشان هوشی شگفت و زبانی گویا داشت و با وجود کمی سن، در علوم و حکم و فضایل و آداب، بی‌نظیر بود. 
سیدمرتضی در عیون‌المعجزات می نویسد: «بیش از هشتاد نفر از فقهای بغداد و شهرهای دیگر، هنگام سفر به حج، عازم مدینه شدند و به محضر جوادالائمه علیه‌السلام شرفیاب گردیدند. آنها سؤالات و مطالب علمی متعددی از حضرت پرسیدند و به پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای رسیدند. بدین ترتیب، شبهه و تردید آنان در مورد آن حضرت برطرف گردید و به مرحله یقین دست یافتند

اباصلت و کرامت حضرت
اباصلت هروی که از یاران نزدیک امام رضا علیه‌السلام بود و پس از شهات آن حضرت، به دستور مأمون به زندان افتاد، می گوید: یکسال زندانی بودم و دلتنگ شدم. شبی بیدار ماندن و به عبادت و دعا پرداختم و پیامبر و خاندان گرامی او را شفیع خویش قرار دادم و خداوند را به حرمت آنان سوگند دادم که مرا نجات بخشد. هنوز دعایم پایان نیافته بود که دیدم امام جواد علیه‌السلام در زندان نزد من است. ای اباصلت! سینه‌ات تنگ شده است؟ عرض کردم: آری به خدا سوگند. فرمود: برخیز! سپس دست بر زنجیرهای من زد و قید و بندها باز شد و دستم را گرفت و از زندان بیرون آورد فرمود: «برو در امان خدا، بعد از این هرگز مأموران را نخواهی دید و او نیز تو را نخواهد دید» و همچنان شد که امام علیه‌السلام فرموده بود. 

کرامتی دیگر
مأموران برای اینکه امام جوادعلیه‌السلام را از نظرها بیندازند و ایشان را وافق بزم‌های خودش معرفی کند، به انواع حیله‌ها دست می زد؛ از جمله، مردی نوازنده و خواننده را طلبید و به او دستور داد نزد امام جوادعلیه‌السلام رود و بنوازد و گفت اگر امام علیه‌السلام کمترین علاقه‌ای به او نشان دهد، برای او کافی خواهد بود. آن مرد نزد امام علیه‌السلام رفت و شروع به نواختن ساز و خواندن آواز کرد. ساعتی چنین کرد، ولی املام علیه‌السلام هیچ توجهی به او نکرد تا سرانجام فرمود: «از خدا پروا کن». به ناگاه دست مرد از کار افتاد و سازش بر زمین افکنده شد.
ثروت از دیدگاه امام جواد علیه‌السلام 
بخشش و احسان در راه خدا، یکی از ویژگی های اصلی امام جوتد علیه‌السلام است. آن حضرت در جلب رضایت و خشنودی پروردگار عالم، از صرف هر نوع امکانات مالی و رفاهی به نیازمندان واقعی کوتاهی نمی‌کرد. 
اصولاً مال و ثروت از نظر آن بزرگوار معنای ویژه‌ای داشت که با مفهوم عادی آن میان مردم متفاوت بود. آن حضرت مال و ثروت را در حدی قبول داشت که بتواند به وسیله آن، گرهی از مشکلات زندگی دیگران بگشاید یا ذخیره‌ای برای آخرت و تکمیل معنویت خود فراهم آورد.


مبارزه با تغیر قوانین اسلام
امام جواد علیه‌السلام در مت زندگی و امامت خود، با حکومت دو تن از خلفای ستمگر عباسی هم‌دوره بود که ویژگی کلی حکومت آنان، تغییر و تأویل قوانین اسلام بود. آنها چون از عوق جان به اجرای دستورات اسلامی پایبند نبودند و تنها به ظواهر می‌پرداختند، به تدریج به بهانه رعایت حال جامعه اسلامی با حفظ موقعیت حکومت، از عمل به احکام اسلام سرباز می‌زدند و این کار را روز به روز توسعه می‌دادند. واکنش‌ها و مخالفت‌های امام علیه‌السلام در برابر این‌گونه رفتارها، در بین مردم بازتاب گسترده‌ای می‌یافت و گاه حتی سبب آزار و اذیت امام و پیروان صمیمی ایشان از سوی حکومت می‌گشت. از این‌رو، در تاریخ می‌خوانیم که مدت عمر ایشان بسیار کوتاه بود و در بیست و پنجمین بهار زندگی خود، در اثر ستم ستمگران به شهادت رسید.

رهنمودهای علمی و عملی
زیورها و زینت‌ها
حضرت جوادالائمه علیه‌السلام در سخنی زیبا چنین می‌فرماید: «عفت، زینت فقر؛ شکرگزاری و سپاس، زینت ثروت؛ بردباری، زیور گرفتاری؛ فروتنی، بزرگواری و بلندپایگی و فصاحت، زینت سخن است. حفظ و نگهداری، زیور حدیث؛ مواضع، زیور دانش؛ ادب، زیور عقل؛ خوشرویی، زیور سخادت؛ ترک منت، زیور نیکوکاری است و خشوع و تدبر، زینت نماز است. زینت تقوا و ورع، ترک تمام آن چیزهایی است که کوچک‌ترین نفعی به حال شخص نداشته باشد

مراقبت همیشگی
نهمین امام شیعیان می‌فرماید: «بدان تو در هیچ شرایطی از دیدگاه پروردگار بیرون نخواهی بود. اکنون ببین چگونه و در چه شرایطی زندگی می‌کنی». از آثار ایمان به خداوند بزرگ، احساس مراقبت همیشگی است که سرتاسر وجود فرد را تحت مراقبت، علم و آگاهی خود قرار می‌دهد. به هر مقدار که پایه ایمان انسان بالاتر رود، ادراک این مراقبت بیشتر و عمیق‌تر می‌شود، تا آنجا که او خود را به طور دایم در حضور و اشراف همیشگی حق تعالی می‌بیند. این نوع احساس، بزرگ‌ترین وسیله اصلاح فرد و اجتماع و عالی‌ترین و زیباترین جلوه ایمان است.

ثروت واقعی
بیشتر مردم در زندگی خود، تکیه‌گاه‌ها و امیدگاه‌هایی پیدا می‌کنند. عده‌ای در اثر پندار غلط، چشم به افراد بانفوذ، ثروتمند و صاحبان جاه و ریاست می‌دوزند و آنان را تکیه‌گاه زندگی خود قرار می‌دهند؛ غافل از آنکه امکانات زندگی آنان، زوال‌پذیر است و خود آنان در نیاز مطلق به سرمی‌برند. پس تنها تکیه‌گاه حقیقی که هرگز فنا نمی‌پذیرد، ذات باری تعالی است و کسی که به سرچشمه غنا و هستی ارتباط و اعتماد پیدا کند، هرگز به این و آن احتیاج نخواهد داشت.
حضرت امام جواد علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «فردی که تنها تکیه‌گاهش پروردگار باشد، به غنای واقعی می‌رسد و دیگران به او نیاز پیدا می‌کنند و هرکس تقوا و رستگاری پیشه خود سازد، مردم او را از صمیم دل دوست دارند».

شرافت واقعی
برخی، افتخار و شرافت را در ثروت، ریاست، رفاه، نسب، نژاد و قبله‌گرایی جست‌و‌جو می‌کنند و کسانی را که فاقد این مزایا باشند، به دیده حقارت و پستی می نگرند، ولی در منطق جوادالائمه علیه‌السلام شرافت واقعی و اصالت حقیقی، از آن دانشی است که زینت‌بخش فرد می‌گردد. بزرگواری و عظمت شخص، به امتیازها و فضیلت‌های روحی و معنوی وابسته است که فرد در راه کسب آن، خود را به زحمت می‌افکند. پیشوای نهم شیعیان – که درود خداوند بر ایشان باد- می‌فرماید «شریف واقعی، فردی است که به شرافت دانش آراسته گردد. سیادت و بزرگواری حقیقی هم با فردی است که راه تقوا و خداشناسی را پیش گیرد

پیروزی دشمن
در وجود هر فرد، دو رشته از فعالیت‌ها وجود دارد که می‌توان از آنها به عوامل منفی و مثبت وجود انسان تعبیر کرد. عقل نماینده جنبه مثبت و سازندگی است و پیروی از نفس و تمایلات حیوانی آن، نماینگر جنبه منفی است که بزرگ‌ترین عامل سیه‌روزی و بدبختی بشر به شمار می‌اید.
اطاعت از دستورات عقل و ادراکات صحیح بشری، راه تکامل و سازندگی فرد است و سرپیچی از دستورهای آن، راه عقب‌ماندگی از پیشرفت شمرده می‌شود. در حدیثی از حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام آمده است: «کسی که از هوای نفس خود پیروی کند، به دشمن خود فرصت می‌دهد تا به آرزوی دیرینه‌اش برسد».

راه سعادت
برخی از دانشمندان و روان‌شناسان برای تکامل روحی و پیشرفت‌های معنوی بشر، مکتب‌های گوناگونی ارایه کرده‌اند که گاه نه تنها آدمی را به جایی نمی‌رساند، بلکه او را سرگردان می‌کند. تنها راه و نسخه شفابخشی که از طرف پروردگار برای تکامل و پیشرفت ارایه شده، «دین‌شناسی» است که آیین زندگی و راه و رسم آن را در ابعاد مادی و معنوی به انسان نشان می‌دهد. حضرت امام جواد علیه‌السلام در این باره فرموده است» «شناخت دین، نردبان پیشرفت و ترقی برای رسیدن به هر مقام بلند پایه‌ای است که برای بشر متصور است




طبقه بندی: عمومی، 
[ پنجشنبه 11 خرداد 1391 ] [ 03:03 ب.ظ ] [ قاسم وفادار ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


لینک های مفید
<بلاگ">ایران اسکین
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب